Fundusze Europejskie Program RegionalnyŚląskieEuropejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoUnia Europejska Europejski Fundusz Społeczny

Ośrodek rehabilitacji leczniczej "Troniny"

Jak wzmocnić kręgosłup?

Aparat ruchu nie wymaga szczególnie skomplikowanych ćwiczeń. Wykonywanie ich raz dziennie może pomóc uniknąć Ci problemów z kręgosłupem, które objawiają się niewyobrażalnym bólem, dyskomfortem w chodzeniu i nagminnymi skurczami mięśni. Jak zadbać o higienę i wzmocnienie kręgosłupa? Zachęcamy do przeczytania naszego krótkiego poradnika, dzięki któremu Twój kręgosłup będzie w lepszej formie. Miłej lektury!

Skąd się biorą bóle kręgosłupa?

Każdego dnia nasz aparat ruchu jest narażony na ciągłe przeciążenie. Przyczyn występowania bólu lub uczucia dyskomfortu nie należy się doszukiwać daleko. Najczęstszą przyczyną powstawania bólu kręgosłupa są miękkie powierzchnie, na których śpimy np. materace lub kanapy. Zapewniają nam pozorne uczucie odprężenia. Niestety dla kręgosłupa to jest przerażająco obciążające doświadczenie. Dla wszystkich Pań mamy wiadomość – ogromnym obciążeniem dla kręgosłupa jest również chodzenie w butach na wysokim obcasie. Na stan naszego kręgosłupa również ma wpływ brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Ponadto powodem uczucia bólu w plecach mogą być wady kręgosłupa jak lordoza lub skolioza.

Co mam zrobić, żeby wzmocnić kręgosłup?

Proponujemy bardzo prosty zestaw ćwiczeń, który pomoże Ci wzmocnić działanie Twojego kręgosłupa – ich regularne wykonywanie zniweluje uczucie bólu i poprawi Twoje samopoczucie. Pierwszym ćwiczeniem może być siedzenie na podłodze. Powinniśmy pamiętać, żeby podłoże było twarde – bez miękkich dywanów. Nogi musisz ugiąć w kolanach, następnie wyprostowane ręce mają być oparte o podłogę. Następnie unieś biodra tak, żeby uda z tułowiem i głową tworzyły prosty odcinek. Potem napnij mięśnie grzbietu i brzucha i przytrzymaj kilka sekund i następnie opuść. Kolejnym ćwiczeniem może być siedzenie na krześle z rozstawionymi nogami. Wystarczy tylko schylać tułów i sięgać dłońmi do kostek. Kiedy się ich złapiesz zatrzymaj się na kilka sekund. Następnym, prostym ćwiczeniem jest położenie się na plecach na twardej powierzchni np. na podłodze. Musisz zgiąć nogi i przyciągnąć je do klatki piersiowej na kilka sekund.

Ćwiczę a ból nie ustaje – co robić?

Jeżeli Twoje dolegliwości bólowe nie ustępują mimo regularnych ćwiczeń, należy porozmawiać o tym ze specjalistą – lekarzem ortopedą. Wtedy prawdopodobnie zleci dodatkowe konsultacje z fizjoterapeutą, który zleci inny zestaw ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa. Zalecane wizyty u fizjoterapeuty na pewno skutecznie pomogą w zwalczaniu schorzeń, zwyrodnień kręgosłupa, który jest podstawą całego aparatu ruchu.