Ośrodek rehabilitacji leczniczej "Troniny"

Hipoterapia

Posiadamy w swojej ofercie w placówce w Troninach hipoterapię. Jest nowoczesną metodą terapii dzieci i młodzieży, w której wykonuje się specjalne ćwiczenia na koniu.

Ogromną zaletą hipoterapii jest możliwość uzyskania poprawy funkcji ruchowych, u dzieci z uszkodzeniami mózgu i rdzenia poprzez bardzo dobrze akceptowane przez nie ćwiczenia.

Trójpłaszczyznowe ćwiczenia równoważne u jadącego na koniu dziecka, połączone z jednoczesną stymulacją sensoryczną i psychiczną, sprawia że terapia skutkuje poprawą funkcji chodu a czasem jego w ogóle uzyskaniem.

Hipoterapia jest bardzo efektywna i niezwykle pozytywnie odbierana przez co dzieci akceptują również inne mniej dla nich przyjemne zabiegi rehabilitacyjne wykonywane łącznie w danym dniu.

Metoda ta stała się na świecie jedną z wiodących form terapii dla dzieci z porażeniem mózgowym, autyzmem oraz zespołami nadpobudliwości emocjonalnej.

Nasz Ośrodek jako jeden z niewielu w województwie śląskim łączy kompleksowe leczenie neurorehabilitację dzieci z tą formą terapii.

CO DAJE HIPOTERAPIA?

HIPOTERAPIA UCZY CHODZIĆ

Czar i moc terapeutyczna konia tkwi w jego sposobie poruszania się, charakterze i usposobieniu. Jazda na koniu to nieustanne ćwiczenie równowagi. Na dodatek sposób, w jaki koń się porusza, uaktywnia poszczególne partie mięśni jeźdźca. Ruchy ciała człowieka siedzącego na idącym wolno koniu (stępem) są bardzo zbliżone do ruchów ciała idącego człowieka. Barki, kręgosłup, miednica poruszają się jak podczas chodu.

Jeśli więc dziecko ma problemy z zachowaniem równowagi, napięciem mięśni, siedząc na koniu może poczuć, jak zachowuje się ciało idącego człowieka. Uczy się chodzić – bez chodzenia. Bywa, że zanim dziecko usiądzie na końskim grzbiecie, mija kilka tygodni. Strach przed nieznanym jest większy niż ciekawość nowego. Najpierw musi się ze zwierzęciem oswoić. Samo pierwsze posadzenie na koniu jest nie lada wrażeniem. Z grzbietu ziemia jest odległa, a głową jeździec sięga prawie nieba. Tego odczucia nie można porównać z wyglądaniem przez balkonową balustradę. I dlatego optymalne jest, jeśli do terapii nie używa się zbyt wysokich koni. Najlepsze są do 140 cm w kłębie.

HIPOTERAPIA ROZLUŹNIA NAPIĘTE MIĘŚNIE

Koń ma nieco wyższą temperaturę ciała niż człowiek. Jazda na koniu (szczególnie na oklep, czyli bez siodła) daje efekt rozgrzewającego masażu nóg i miednicy.Przynosi to ogromną ulgę osobom cierpiącym na spastyczne porażenie kończyn dolnych, a tak się dzieje w przypadku porażenia ośrodkowego układu nerwowego. Temu rozluźnieniu sprzyja rytmiczne kołysanie w stępie, przeciwstawne skręty biodra-barki chorego oraz odpowiednie ułożenie jego nóg. Dodatkowo koń przywraca zaburzoną symetrię mięśni tułowia. Łagodne, rytmiczne, równomierne kołysanie w stępie, na przemian napina i rozluźnia mięśnie posturalne prawej i lewej strony ciała. Mięśnie napięte i przykurczone stopniowo rozluźniają się i rozciągają.

Te ze słabszej, wiotkiej strony wzmacniają się. To bardzo ważne dla osób mających jednostronne przykurcze mięśni. Jazda wymaga odpowiedniego sposobu siedzenia. Hipoterapia zalecana jest przy skrzywieniu kręgosłupa. Z tej przyczyny jeździ na koniu czterolatek Wojtek.

HIPOTERAPIA ZAMIAST MATERACA CZY PIŁKI

Koń może zastąpić materac (szeroki zad), piłkę, wałek, drabinę do podciągania (grzywa). Dla dziecka ciekawsze jest schylanie się do ucha konia, klepanie go po łopatce czy kładzenie się na plecach na końskim zadzie niż ćwiczenia w sali.

DLA KOGO HIPOTERAPIA?

Dla osób z problemami neurologicznymi:

  • po przebytej chorobie Heinego-Medina,
  • po przepuklinie oponowo-rdzeniowej,
  • mózgowe porażenie dziecięce,
  • stwardnienie rozsiane,
  • choroba Parkinsona,
  • neuropatie

Dla osób z problemami ortopedycznymi:

  • wrodzone ubytki kończyn lub amputacje,
  • skoliozy,
  • koślawość bioder i kolan,
  • kręcz karku i inne.

Dla osób z problemami natury psychicznej i społecznej:

  • autyzm,
  • zespół Downa,
  • upośledzenie umysłowe,
  • nerwice,
  • nadpobudliwość psychoruchowa,
  • zaburzenia zachowania,
  • trudności szkolne wynikające z zaburzeń integracji zmysłów i typu dyslektycznego.

DZIĘKI HIPOTERAPII NASTĘPUJE:

  • zmniejszenie zaburzeń równowagi,
  • zwiększenie możliwości samodzielnego poruszania się,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej,
  • zwiększenie możliwości koncentracji uwagi,
  • zwiększenie motywacji do wykonywania ćwiczeń,
  • rozwijanie samodzielności,
  • zwiększenie poczucia własnej wartości,
  • relaksacja i osłabienie reakcji nerwicowych.